Hur kan en stol med ett sådant egenartat och originellt formspråk ändå se ut som om den alltid hade funnits. En borde egentligen tycka att den ser underlig ut …
Oona
i design av David Ericsson för nya producenten
Atelier Sandemar
– bara så fullständigt självklar! David är formgivaren som aldrig kompromissar vare sig med detaljer, material eller kvaliteten på hantverket. Således som gjord för ett samarbete med
Atelier Sandemar
som har samma inställning. Inspiration till
Oona
, i furu och metall, har David hämtat från sitt eget sommarhus – helt i avsaknad av bekvämt tillbakalutade utemöbler. Det lär han ha rått bot på nu! +
Oona
– lika bra som ”innemöbel”! 😉
Stapelbara
Hilma
var en nyhet på möbelmässan redan för ett år sedan och då, för att vara helt uppriktig, lite grann mot formgivaren David Ericssons vilja. Då fanns den bara med stoppad sits. Den anatomiskt utformade sitsen i massivt trä, som Hilma var avsedd att vara utrustad med, hann inte bli klar i tid till förra årets mässa. NU är
Hilma
komplett och lyckligen försedd med den sits hon är värd. Produceras av
Gemla
– Sveriges enda verkstad för möbler i massivt böjträ och därmed självklart förknippad med böjträ. Stommen till
Hilma
är dock i pulverlackat stål – skulpturalt format, särskilt sett bakifrån vilket jag missade med den här bilden – sitsen i skulpterat trä, medan ryggplattan har
”blivit vid sin läst”
. Med det menar jag klassiskt böjträ, format med ånga under högt tryck – av en enda planka. Ett imponerande hantverk!