Vivienne Westwood – aktivist- & modemanifestation på Millesgården x 38

Anländer till Millesgården på Lidingö med Agneta Törnqvist, min vän och kollega sedan mer än 30 år. Spända på att premiärse den stora utställningen VIVIENNE WESTWOOD – Punk & Glamour – A Private Collection. Utställningen, med den engelska samlaren Lee Price som curator, består av ungefär 350 objekt i design av Vivienne Westwood, från 1970-tal till nutid. Dessutom fotografen Ki Prices fantastiska bilder av Westwood fångad på modevisningar och Londons gator, i samband med politiska manifestationer.

Spännande med Dame Vivienne Isabel Westwood, 79! Finns det överhuvudtaget något som hon inte gjort och/eller är? Modeskapare, modeikon, rebell, punkdrottning, allkonstnär, miljöaktivist, politisk aktivist, yttrandefrihetsaktivist, med mera, med mera …

På den här bilden syns väninnan Pamela Anderson på front row, till vänster snett bakom Vivienne själv.

Redan i trappan ner till den stora utställningshallen möts vi av ett odödligt citat av Vivienne Westwood. Jag blir omedelbart än mer positivt inställd. Kan inte vara mer enig!

Pressvisning, vilket innebär att inte riktigt allt är på plats och att minutiös dokumentation pågår. I mitten välkomnar Onita Wass, vd och museichef på Millesgården.

Provokativt och utmanande redan från start med en replik av shopen på Kings Road i London.

En butik som ofta bytte namn och skepnad och med ny scenografi. Utöver SEX som ovan – Seditionaries, World’s End

Skor märkta: especially for SEX, 30 Kings Road, Chelsea.

Made in Enland.

Vy över en del av stora utställningshallen på Millesgården. Fascinerad av fotografens silversulade sneakers som trots allt inte alls hör hit – men skulle kunna göra …

Värt att zooma in och läsa den här texten.

Vivienne Westwood på barrikaderna som politisk aktivist.

Nu inne i salen med catwalken och här ses vänstra front row.

Harris Tweed

en masse.

En variant …

… och en annan.

Smått svårburet. Men vilket hantverk.

Tallriksmodellen med en helgonglorieinringad regalie på ruta.

Lyxluffarlook.

Cay Bond, tendanalytiker, modehistoriker och författare, förevigar själva catwalken.

I bakgrunden skymtar ett foto på supermodellen Naomi Campbell, på catwalken i Paris 1993, som i just det ögonblicket skapar modehistoria. Se mer på nästa bild …

… Naomi Campbell bildade skola i ”att falla snyggt” när hon föll huvudstupa på catwalken i skyhöga platåskor.

Catwalken med höger front row.

Ännu ett odödligt citat av Dame Vivienne.

Är det ens möjligt? Ja!

Mönsterbilder inspirerade av konstnären Keith Haring som Westwood träffade i New York. En följd av ömsesidig beundran.

Malcolm McLaren, Keith Haring, Margareth Thatcher …

Mer Thatcher!

Skulpterat och skräddat.

Inte alls så svårburet som mycket annat.

Westwoodsk ”minimalism”.

Mode som konst.

Rutiga fantasterier

Modeskulptur.

Någon form av aktivism är alltid närvarande.

Susanna Strömquist, modejournalist, intervjuar Onita Wass, Millesgårdens vd och museichef.

Manifestation som protest mot fracking.

Vivienne Westwood, vid Swansea strand i samband med

”Talk Fracking tour”

, 2014. Det här är en beskuren bild som jag tagit av det foto av fotografen Ki Price, som ingår i utställningen.

Efter pressvisningen är mitt sällskap – Charlotte Brundin, frilansjournalist och Agneta Törnqvist, scenograf/inredare och jag – på väg till caféet och eftermiddagskaffet. Den undersköna miljö som Millesgården i höstskrud bjuder på, är nästan svårgreppbar.

Blicken tar med en ut över Värtan och hamninloppet.

Ja, nu har jag nästan gjort en hel rundtur. Men tvivla inte – det finns massor mer att se och att uppleva.

En bra ingång till utställningen, såväl före som efter, är den här sammanfattningen.

Sett som ett tidsdokument är det här omistligt.

/Svante 😉